Internationale retourzendingen

Wanneer je internationaal verkoopt, is het belangrijk te zorgen dat je je houdt aan alle wetten voor internationaal verkopen, inclusief vereisten voor retourzendingen.

Volgens de EU-richtlijn Consumentenrechten kunnen consumenten (kopers) binnen een bepaalde periode ('afkoelperiode') zonder sanctie en zonder een reden op te geven van de meeste transacties op afstand met zakelijke verkopers afzien.

Zorg dat je het volgende in je retourbeleid opneemt:

  • De tijd die een koper heeft om je te informeren dat hij of zij de transactie wil annuleren. 
  • Hoe de terugbetaling wordt verricht.
  • Wie de kosten voor retourzending betaalt

Bovendien:

  • De koper heeft recht op een terugbetaling, reparatie of vervanging als een object niet aan bepaalde criteria voldoet.
  • Je bent waarschijnlijk verplicht objecten terug te betalen of te vervangen die in de post zoek of beschadigd zijn geraakt.

We raden je aan juridisch advies in te winnen als je niet zeker weet hoe je voor een land een acceptabel retourbeleid opstelt.

Opmerking: als je koper met PayPal heeft betaald, worden alle terugbetalingen, inclusief valutaomrekeningen, verwerkt in overeenstemming met de gebruikersovereenkomst van PayPal.

 

Overzicht van vereisten voor retourzendingen

Land

Vereisten voor retourzendingen

Oostenrijk

  • Minimaal een retourbeleid van 14 dagen.
  • De verkoper betaalt verzendkosten tenzij anders vermeld in de aanbieding.

Australië

  • Je moet je houden aan het Australisch consumentenrecht.
  • Je bent verplicht een vervanging of terugbetaling aan te bieden als er sprake is van een groot defect en ter compensatie van andere redelijkerwijs voorzienbare verliezen of schade.
  • Je bent verplicht goederen te repareren of te vervangen als ze niet van acceptabele kwaliteit zijn.

 

België

  • Minimaal een retourbeleid van 14 dagen.
  • De verkoper betaalt verzendkosten als het object defect is of niet voldoet aan de beschrijving.
  • Anders betaalt de verkoper verzendkosten tenzij anders vermeld in de aanbieding.

Frankrijk

  • Minimaal een retourbeleid van 14 dagen.
  • De koper betaalt verzendkosten.

Duitsland

  • Minimaal een retourbeleid van 14 dagen.
  • De verkoper betaalt verzendkosten als het object defect is of niet voldoet aan de beschrijving.
  • De koper betaalt mogelijk verzendkosten als de verkoper hem of haar daarover heeft geïnformeerd.
  • Verkopers moeten een door de wetgever verschafte sjabloon gebruiken om te zorgen dat hun retourbeleid voldoet aan de Richtlijn Consumentenrechten.

Ierland

  • Minimaal een retourbeleid van 14 dagen.
  • De koper betaalt verzendkosten.

Nederland

  • Minimaal een retourbeleid van 14 dagen.

UK

  • Minimaal een retourbeleid van 14 dagen.
  • De verkoper betaalt verzendkosten tenzij anders vermeld in de aanbieding.

Spanje

  • Minimaal een retourbeleid van 14 dagen.

Zwitserland

  • Je bent niet wettelijk verplicht retourzendingen te accepteren. We bevelen je aan het wel te doen om een uitstekende ervaring te bieden voor kopers.

Verenigde Staten

  • Je bent niet wettelijk verplicht retourzendingen te accepteren. We bevelen je aan het wel te doen om een uitstekende ervaring te bieden voor kopers.

 

Je bent niet verplicht retourbeleid op te stellen voor op maat gemaakte producten, levensmiddelen en beperkt houdbare goederen. Je hoeft ook geen opties voor retourbeleid in te stellen voor objecten die worden aangeboden in de rubrieken Onroerend goed, Tickets en reizen en Bedrijf, kantoor en industrie op de respectievelijke lokale sites.

 

Internationale kopers- en verkopersbescherming

Naast lokale wetgeving en richtlijnen met betrekking tot retourzendingen kunnen je kopers en jij, wanneer je internationaal verkoopt, ook worden beschermd door een van onze programma's, afhankelijk van de site waar de transactie heeft plaatsgevonden.

Zelfs wanneer je verkoopt in landen waar je niet wettelijk verplicht bent retourzendingen aan te bieden, kan de koper, als hij of zij het object niet ontvangt of het object defect is, recht hebben op een terugbetaling door een geschil te openen in Transactieproblemen oplossen van het land waar het object is verkocht.

Als je bijvoorbeeld een in Nederland woonachtige verkoper bent die objecten aanbiedt op eBay.fr (Frankrijk), worden je kopers beschermd door de Geld-terug-garantie van eBay in Frankrijk.

 

Kopersbescherming per land

Frankrijk | Duitsland | Italië | Spanje | Verenigde Staten | Verenigd Koninkrijk | Canada (Engels/Frans) | Australië

 

Transactieproblemen oplossen per land

Oostenrijk | België (Frans/Nederlands) | Frankrijk | Duitsland | Ierland | Italië | Nederland | Verenigd Koninkrijk | Spanje | Zwitserland | Verenigde Staten | Canada (Engels/Frans) | Australië

 

Verkopersbescherming per land

Wanneer je verkoopt op onze sites in Canada, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten kun je gebruikmaken van de uitgebreide Verkopersbescherming van eBay. Hierdoor wordt het volgende gedekt:

  • Bescherming tegen ongepast gedrag van kopers
  • Feedback en gedetailleerde verkopersbeoordelingen
  • Onbetaalde objecten
  • Geschillen

Beleid voor verkopersbescherming: Canada (Engels/Frans) | Duitsland | Verenigd Koninkrijk | Verenigde Staten

Op onze overige internationale sites kunnen de programma's enigszins verschillen.