8 tips voor SEO op eBay

Zorg ervoor dat je aanbiedingen worden gevonden in zoekopdrachten

De zoekmachine op eBay kijkt naar allerlei verkoperspecifieke zaken en geeft een hogere score aan verkopers die:

●       Hun kopers veel bieden.

●       Het vertrouwen van hun kopers hebben en al veel tevreden klanten hebben gehad.

●       De koopervaring sneller en eenvoudiger maken voor de koper.

●      Relevante content bieden.

Hier zijn 8 tips om op te vallen in de zoekresultaten.

 

1. Titel, ondertitels en objectbeschrijving

Je eBay-titel. Wees accuraat en bondig. Gebruik geen overbodige trefwoorden en/of synoniemen. De titel kan maximaal 80 tekens bevatten. Voeg de belangrijke kenmerken voor je rubriek toe, zoals merk, productnaam, maat en kleur. Zorg ervoor dat de titel een prettig te lezen zin is. Je kunt ideeën opdoen door in het zoek-veld op eBay te beginnen te typen en te zien wat voor suggesties er zijn (waar kopers naar zoeken).

Objectbeschrijving. Deel de details van je product in logische secties op en zorg dat je beschrijving goed leesbaar is op mobiele apparaten. Gebruik één eenvoudig lettertype en één kleur.

Ondertitels. Gebruik deze ruimte als je meer dan 80 tekens nodig hebt om je object te beschrijven. Je kunt extra informatie (55 tekens) toevoegen aan je eBay-aanbiedingen. Deze informatie is zichtbaar in zoekresultaten. Dat betekent dat potentiële kopers meer informatie over je producten kunnen krijgen voordat ze erop klikken. Ondertitels zijn een extra aanbiedingsoptie, wat wil zeggen dat ze niet onder je standaardverkoperskosten vallen.

 

2. Product-ID's en specificaties

Voeg product-ID's toe zodat de zoekmachine precies weet wat voor product je verkoopt en zodat je aanbieding als 'extra compleet', waardevol en informatief voor de koper wordt beschouwd.

Vermeld alle specificaties die voor je rubriek worden aanbevolen en maak indien mogelijk een keuze in de aangeleverde lijst. Als je compatibiliteit van onderdelen toevoegt aan je aanbiedingen van onderdelen en accessoires, bereik je betere conversiepercentages en krijg je minder retouraanvragen.

 

3. Prijs

Vraag een concurrerende prijs die is gebaseerd op de prijs waar vergelijkbare objecten voor worden verkocht. Je kunt dit controleren door naar de pagina Uitgebreid zoeken te gaan, je objectgegevens in te voeren en Verkochte aanbiedingen te selecteren.  Je kunt zien wat voor prijs andere verkopers vragen. Wanneer je een prijsbereik hebt, kun je met enige psychologie tot de beste prijs komen. $25,00 lijkt beduidend meer dan $24,99, maar als je concurrentie $24,99 vraagt, kun jij je product voor $24,75 aanbieden om tot een deal te komen.

Beschouw verzendkosten als een deel van de prijs van je object. Zorg voor tevreden kopers door gratis of concurrerend geprijsde en snelle verzending aan te bieden. Door verschillende opties aan te bieden kun je verschillende klanten trekken.

 

4. Gebruik de juiste rubriek

Plaats je aanbieding niet in de verkeerde rubriek. Selecteer alleen tegen extra kosten een tweede rubriek als dat relevant is voor je object. En dat komt zelden voor.

De juiste rubriek kiezen kan het verschil maken tussen een verkocht object en een object dat niet opvalt in de massa. Veel kopers verfijnen hun zoekopdrachten op rubriek.

 

5. Correcte aanbiedingen

Zorg dat je aanbiedingen in overeenstemming zijn met al het eBay-beleid en voorkom manipulatie van de zoekfunctie, verstoring van de site en dubbele aanbiedingen. Je bent het best zichtbaar op eBay als je je houdt aan de volgende tips uit de praktijk.

Maak geen dubbele aanbiedingen. Het is tegen ons beleid omdat het een negatief effect heeft op de koopervaring op eBay. Het vervuilt de site en maakt het moeilijker voor kopers om objecten te vinden en te vergelijken waarin ze geïnteresseerd zijn. Sinds het najaar van 2015 werken we er hard aan om de zichtbaarheid van aanbiedingen te verminderen voor verkopers die ons beleid voor dubbele aanbiedingen overtreden. We doen dat door verkopers die dubbele aanbiedingen hebben, een lagere plaats voor Beste overeenkomst te geven. Dit geldt voor hun hele voorraad, niet alleen voor de dubbele objecten.

HTTPS. Zorg dat je aanbiedingen zich aan het HTTPS-protocol houden. Google heeft nieuwe maatregelen aangekondigd voor niet-beveiligde pagina's in de Chrome-browser en we verwachten in de toekomst strengere maatregelen. Eind januari 2019 gaan we nieuwe aanbiedingen die niet-beveiligde content bevatten, blokkeren zodat we voldoen aan de meest recente veiligheidsvereisten.

 

6. Goede beoordelingen

Zorg dat je gedetailleerde verkopersbeoordelingen goed zijn. Verkopers die in het verleden veel tevreden klanten hebben gehad, doen het goed in zoekopdrachten. Als je lage gedetailleerde verkopersbeoordelingen of negatieve feedback hebt, of als een koper een claim tegen je indient, zullen minder mensen je vertrouwen en van je kopen. Een van de manieren om goede beoordelingen te krijgen is door middel van een uitstekend retourbeleid. De klant weet dan dat hij of zij controle heeft over het koopproces. Een goed gepland en ruimhartig retourbeleid kan er ook toe leiden dat je meer verkoopt.

Antwoord je klanten snel, houd ze tevreden en vergroot de kans dat ze van je kopen. Snel antwoorden leidt er niet direct toe dat je bovenaan eindigt in alle zoekopdrachten, maar maakt wel deel uit van een goede klantenservice. Het heeft ook een positief effect op je gedetailleerde verkopersbeoordelingen.

 

7. Professionele sjablonen

Zorg dat je HTML-sjabloon professioneel en gemakkelijk te begrijpen is, en je klanten alles biedt wat ze nodig hebben om van je te kopen. Laat een professional een handige, mobiele eBay-sjabloon ontwerpen die je merk promoot. Zorg dat je eBay-sjabloon mobiel-vriendelijk is en dat de persoon die de sjabloon maakt, de beschrijving bovenaan zet. Met andere woorden: de HTML-code moet niet voorkomen dat je beschrijvingen als eerste worden weergegeven. Sommige sjablonen zijn niet goed gecodeerd en dat kan invloed hebben op je eBay-scores.

 

8. Goede afbeeldingen

Maak foto's met een hoge resolutie en met een langste zijde (hoogte of breedte) van minimaal 1600 pixels. Je krijgt dan het zoomeffect dat je in sommige eBay-aanbiedingen ziet. Gebruik alternatieve afbeeldingstags met beschrijvingen van de afbeeldingen. Voeg geen randen, tekst of watermerken aan je afbeeldingen toe. Gebruik geen graffiti in je afbeeldingen. Dat is in strijd met het beleid en diskwalificeert je voor Google-advertenties.